dimecres, 21 d’abril del 2010

Naixement de Roma

Posats a commemorar efemèrides, avui fa 2763 anys d’ençà de la fundació de Roma, segons la tradició. O dit d’una altra manera, el 21 d’abril de l’any 753 abans de Crist es va fundar Roma. Aquells que ens dediquem al llatí, per vocació i per professió, tenim el privilegi de pertànyer a una llarga tradició i podem celebrar efemèrides de llarga durada, mil·lenàries.

No il·lustraré aquesta commemoració amb la imatge de la lloba i els dos bessons Ròmul i Remus, els mítics fundadors. I a fe que m’agrada el bronze etrusc. Ho faré amb una imatge d’un baix relleu de l’Ara Pacis, el monument de marbre de Carrara erigit pel Senat romà en honor de l’emperador August, el segle I abans de Crist.

I l’acompanyaré amb dos hexàmetres de Virgili, de les Geòrgiques, II, 534-535, traduïts al català l’any 1917 pel poeta i sacerdot mallorquí Llorenç Riber:

I Roma es féu bellíssima i Mestressa,

i se tancà en cinyell de set muntanyes.

Si un dia em perdo, potser em trobareu a Roma. Vaig fer la fotografia a Roma, és clar, el dia dels Morts de 2009.


4 comentaris:

  1. RomA versus AmoR, entrellaçats!
    Roma, com Grècia, màtries mil.lenàries, sí.

    ResponElimina
  2. Per molts anys també a vosaltres, estimats, per la part que us toca!
    No hi deu haver cap més ciutat que es pugui vanagloriar d'una meravella com RomA AmoR. I encara que ni hagués, seria amb d'altres mots, no amb amor. M'agrada això de màtries, Teresa.

    ResponElimina